Wikia

Laura Selmhorst
Laura Selmhorst Jette van der Meij
2013

Gespeeld door

Jette van der Meij

seizoenen

1,2,3,4,5,6,7,8,9,10, 11,12,13,14,15,16,17,18,19,20, 21,22,23,24,25,26,27,28,29,30

afleveringen

1-93, 381-420, 475-heden

categorie

hoofdrol, huidig

familie

Arnie Alberts (zoon) Dennis Alberts (zoon) Lotje Alberts (dochter) Sil Selmhorst (zoon)

liefde

Robert Alberts (huwelijk Robert Alberts 1972-1992, 1993-1998(1998-2000) Dennis Alberts 2003-2004

status

in leven

Algemene Informatie Edit

Laura Selmhorst wordt gespeeld door actrice Jette van der Meij. Het personage Laura is samen met Linda Dekker het enige personage dat sinds de eerste aflevering meespeelt. In de eerste twee seizoenen speelde ze de rol op terugkerende basis, maar vanaf seizoen drie maakt ze deel uit van de vaste kern. Dat we elke dag nog kunnen genieten van het karakter Laura, is mede te danken aan uitvoerend producente Olga Madsen. Madsen haalde het karakter Laura weer terug in de serie, nadat zij waren overgestapt van de Australische scripts naar de Nederlandse scripts. Ze was een bewerking van het persoange Louise Archer uit de australische serie The Restles Years

Verhaallijnen Edit

Karakterontwikkeling Edit

Laura wordt neergezet als de Nederlandse huisvrouw, die regelmatig wordt belazerd door haar man. Maar door de seizoenen heen wordt Laura sterker en onafhankelijker. Zo heeft ze na haar scheiding met Dennis Alberts in 2004 mannen afgezworen. In 2005 krijgt ze nog gevoelens voor Guus Tuinman, maar dit loopt op niks uit als hij zijn grote geheim verklapt. Daarna krijg ze in 2008 weer gevoelens voor Robert die niet beantwoord worden. Uiteindelijk raakt ze in 2010 verloofd met Ruter Goedhart, maar voor hem was alles in scene gezet. In 2018 krijgt Laura nog een korte relatie met Stanley, maar zij blijken toch te verschillend zijn.

Na haar eerste vertrek in januari 1991 liet Van der Meij een schaar in haar lange lokken zetten en verfde ze haar haren van blond naar donkerrood. De producenten hadden hier geen bezwaar tegen toen ze haar terugvroegen, omdat ze het wel bij Laura vonden passen. In 1999 verfde Van der Meij haar haren donkerbruin, dit omdat Laura vanaf dat moment officieel als Laura Selmhorst door het leven ging en zo een nieuwe periode werd ingeluid. In 2003 verfde ze het speciaal voor de serie lichtblond om een nieuw tijdperk met Dennis Alberts en Sil Selmhorst aan te duiden. Voor de groepsfoto van de acteurs in 2003 droeg Van der Meij een bandana om zo haar blonde lokken nog geheim te houden.

Sinds het negentiende seizoen (2008–09) hebben de schrijvers van het script ervoor gekozen om haar vooral een ondersteunende rol te geven. Hierdoor komt het nauwelijks meer voor dat het karakter in grote verhaallijnen te zien is. Laura's huis verdween van het scherm en hoofdrol in een verhaallijn was er nauwelijks. Zo nu en dan is er voor Laura een grote verhaallijn, maar veelal dient ze zich als bijrol in de verhaallijnen, iets wat Van der Meij niet erg vindt, omdat ze naast het spelen in de soap nu meer ruimte heeft om ook andere projecten te doen.

Verhaallijnen Edit

De verhaallijnen omtrent Laura Selmhorst werden in de beginjaren van de serie vooral gekenmerkt door het herhaaldelijke overspel van haar echtgenoot Robert Alberts en haar eigen drankgebruik. Aanvankelijk werkte Laura als advocaat, later probeerde ze op diverse andere manieren aan de kost te komen.

Leeswaarschuwing: Onderstaande tekst bevat details over de inhoud en/of de afloop van het verhaal.

Seizoen 1 (1990-1991) Edit

In de eerste aflevering van GTST wordt reeds duidelijk dat het definitief over is tussen Laura en haar man Robert. Robert heeft Laura bedrogen met zijn secretaresse Stephanie Kreeft. Laura kan de scheiding moeilijk verwerken, en begint langzaamaan verslaafd te raken aan de alcohol. Arnie, de zoon van Laura en Robert, ziet niet hoe slecht het met zijn moeder gaat.

Als Peter Kelder in huis komt wonen, krijgen Laura en Peter een goede band. Arnie denkt dat de twee iets met elkaar hebben, maar Peter weet Arnie ervan te overtuigen dat er niets speelt tussen hem en zijn moeder en dat hij haar alleen helpt met het verwerken van de scheiding.

Laura krijgt opnieuw een zware schok te verwerken wanneer haar ex-man eist dat zij en Arnie verhuizen. Ze zegt dat ze haar huis nooit zal verlaten. Later ziet Robert in dat Stephanie alleen maar op zijn geld uit was. Hij keert met hangende pootjes bij Laura terug, maar zij is inmiddels een affaire met Daniël begonnen, die ze echter voor Robert graag weer beëindigt.

Kort daarop vertrekt Laura, zwanger van Lotje, met Robert naar de Verenigde Staten, waar hij een baan heeft geaccepteerd.

Seizoen 2-3 (1991-1993) Edit

In seizoen 2 gaat Arnie op bezoek bij zijn ouders. Het blijkt dat hun huwelijk nog steeds niet erg stabiel is. Later in het seizoen keert Laura terug naar Nederland, maar zonder Lotje, die volgens het Amerikaanse recht aan Robert is toegewezen. Later vertrekt Laura opnieuw naar Amerika en komt enige tijd later met Lotje terug in seizoen 3. In deze periode begint ze een verhouding met Roberts broer Jef, die eindigt nadat Robert door Arnie weer naar Nederland wordt gehaald en terugkeert in Meerdijk. Onder andere de dood van Lotje zorgt ervoor dat Robert en Laura zich weer met elkaar verzoenen.

Seizoen 4-8 (1993-1998) Edit

In seizoen 4 trouwen ze opnieuw, maar ook dit huwelijk blijft ups en downs kennen. Zo krijgt Robert nu een verhouding met zijn ex-schoondochter Linda Dekker. In een vlaag van woede duwt Laura Robert door een passpiegel, waarna ze diepe spijt krijgt. Laura wordt opgevangen door Roberts arts Tessel van Benthem, met wie ze op haar beurt een affaire krijgt. Enige tijd later stabiliseert de situatie tussen Robert en Laura weer, totdat Laura valt voor de charmes van Stan Nijholt. Arnie is inmiddels vermist geraakt in Zuid-Amerika. De vermissing van Arnie brengt Laura en Robert weer bij elkaar. Ondertussen hebben ze Julian Verduyn als hun pleegkind geadopteerd. Robert heeft daarna op zijn beurt een affaire met Mira Kramers. Hoewel ook deze verhouding op niets uitloopt, besluit Laura Robert opnieuw te verlaten en in de Verenigde Staten als advocaat te gaan werken.

Seizoen 9-13 (1998-2002) Edit

Wanneer Robert in de laatste aflevering van seizoen 8 wordt neergeschoten, gaat Julian Laura in de VS halen. Laura keert terug met Pete Jenssen, een moordenaar die zich uitgeeft voor Jefs zoon John. Robert en Laura komen een tijdlang weer nader tot elkaar.

Als Laura Robert ervan verdenkt vreemd te gaan met Mathilde, begint ze een verhouding met Philip van Alphen. Op dat moment is haar huwelijk met Robert voorgoed voorbij. Philip is een collega-advocaat van Laura, die haar eerst alleen maar avances maakt. Als later uitkomt dat Robert is vreemdgegaan met Bowien Galema, besluit Laura definitief van haar man te scheiden. Korte tijd later trekt Philip bij Laura in. Robert saboteert de remmen van Philips auto, zodat Philip zich bijna doodrijdt. Laura helpt met hulp van Mary Verstraete Robert aan een alibi, maar besluit tevens dat ze persoonlijk nooit meer iets met hem te maken wil hebben. Ook Laura's relatie met Philip loopt echter al gauw op de klippen. Philip raakt door Laura zwaargewond en ligt wekenlang in coma. Bang als ze is dat Philip zal sterven, vermoordt Laura eerst samen met Cleo de Wolfde enige mogelijke getuige, Mary, zodat alle sporen zijn uitgewist. Wanneer Philip later enigszins is hersteld, chanteert hij Laura eerst door te dreigen haar aan te klagen wegens poging tot moord. Als Philip even later voor korte tijd naar het buitenland vertrekt, breekt Laura in in de gemeentecomputer van Meerdijk, waar ze al Philips persoonlijke gegevens online uitwist.

Hierna beleeft Laura eerst een losbandige periode met Cleo. Later komt Laura tot inkeer en geeft zichzelf aan wegens de moord op Mary. Bij gebrek aan bewijs krijgt ze van de politie echter alleen huisarrest met een enkelband.

Laura krijgt enige tijd een verhouding met Dennis Tuinman, die later haar biologische zoon blijkt te zijn. Uit een onenightstand met Robert wordt Sil geboren.

Seizoen 18-21 (2008-2010) Edit

Nina Sanders, de dochter van Janine Elschot, wordt verkracht door de psychopaat René Meijer. De woedende Janine gaat de confrontatie met René aan in hotel De Rozenboom. Barbara Fischer, Dorothea Grantsaan en Laura controleren de hotelkamers. Ze betrappen René wanneer hij ook Janine probeert aan te randen en er ontstaat een gevecht tussen hem en de vrouwen. Het lijkt of René door Laura's toedoen om het leven komt, en ze besluiten het lijk te begraven in de tuin van De Rozenboom. Uiteindelijk blijkt René echter nog te leven en hij vermoordt Dorothea. René wil ook wraak op de drie andere vrouwen. Bij een poging Janine aan te randen, wordt hij alsnog doodgeschoten door Jack van Houten.

Als Rutger Goedhart in De Rozenboom verschijnt en verliefd wordt op Laura, is het meteen een stel en ze willen gaan trouwen. Rutger heeft Eepasa, een bedrijf dat door bomen kappen geld uitkeert. Maar in werkelijkheid steekt Rutger dit allemaal in zijn eigen zak. Bijna heel Meerdijk heeft erin geïnvesteerd. Dan wordt duidelijk dat Rutger de hele zaak flest. Laura gaat naar het nieuw gebouwde huis toe en probeert Rutger aan te vallen met een Lantaarn. Daarom wordt Laura er korte tijd van verdacht Rutger te hebben vermoord. In werkelijkheid heeft Sil Selmhorst, de zoon van Laura, Rutger vermoord. Na een aantal weken wordt dit duidelijk en Laura is verbaasd.

Liefde Edit

Robert Alberts (huwelijk)(1990-1991 met enkele onderbrekingen)

Daniël Daniël (on-night-stand)(1990-1991)