Goede Tijden, Slechte Tijden Wiki
Advertisement
Laura Selmhorst
Debuut 1 oktober 1990
Gespeeld door Jette van der Meij
(1990-heden
Afleveringen (1) 1-93
(2) 266-285
(3) 351-420
(4) 475-1426
(5) 1470-1471
(6) 1564-heden
Volledige naam Laura Maria Helena Selmhorst
Bijnaam Laura
Geslacht Vrouw
Beroep Manager De Rozenboom
Kinderen Arnie Alberts(legale zoon)
Dennis Alberts (zoon)
Charlotte Alberts (dochter)
Julian Verduyn (pleegzoon)
Sil Selmhorst (zoon)
Familie Noud Alberts (kleinzoon)
Getrouwd met Robert Alberts
1972-1992, 1993-2000 (gescheiden)
Dennis Alberts
2003-2004 (gescheiden)
Nationaliteit Nederlandse

Laura Maria Helena Selmhorst (voorheen Alberts en Tuinman) is een personage uit de Nederlandse soapserie Goede tijden, slechte tijden. Laura wordt gespeeld door actrice Jette van der Meij en debuteerde in de eerste aflevering op 1 oktober 1990. Het personage was een Nederlandse bewerking van het personage Louise Archer uit The Restless Years. Volgens de Australische scripts zou de rol enkel voor 90 afleveringen zijn, maar het personage Laura is, mede door de inzet van uitvoerend producente Olga Madsen, nooit uit de serie verdwenen.

De verhaallijnen omtrent Laura Selmhorst worden in de beginjaren gekenmerkt door het overspel van haar echtgenoot Robert en haar drankgebruik. In januari 1991 vertrekt Laura uit de serie. Achtereenvolgens maakte het personage tussen december 1991-januari 1992 en april-november 1992 gastoptredens. In januari 1993 wordt het personage Laura één van de vaste karakters in de serie. Sinds het negentiende seizoen (2008-2009) hebben de schrijvers ervoor gekozen om Laura meer een ondersteunende rol te geven en hierdoor komt het nauwelijks voor dat het karakter nog in grote verhaallijnen te zien is.

Hoewel Laura na de scheiding van haar tweede echtgenoot mannen afgezworen heeft maakt ze in 2005 een uitzondering wanneer ze verliefd wordt op Guus Tuinman. Uiteindelijk loopt de betrekking met Guus uit op niets wanneer zijn grote geheim onthuld wordt.

Levensverhaal[]

Seizoen 1[]

In de allereerste uitzending maakt Nederland kennis met Laura Selmhorst. In deze aflevering wordt duidelijk dat het definitief over is tussen Laura en haar man Robert Alberts. Robert heeft haar bedrogen met zijn secretaresse Stephanie Kreeft. Laura kan de scheiding moeilijk verwerken, en begint langzaamaan verslaafd te raken aan de alcohol. Arnie ziet niet hoe slecht het met zijn moeder gaat. Als Peter Kelder in huis komt wonen, krijgen Laura en Peter een goede band. Peter probeert Laura zo veel mogelijk te helpen bij het verwerken van de scheiding. Als Laura Peter omhelst, denkt Arnie zelfs dat de twee iets met elkaar hebben. Gelukkig weet Peter Arnie ervan te overtuigen dat er niets speelt tussen hem en zijn moeder. Laura krijgt opnieuw een zware schok te verwerken wanneer haar ex-man wil dat zij en Arnie gaan verhuizen. Ze wordt woedend en zegt dat ze dit huis nooit zal verlaten. Robert weet niet hoe hij dit aan zijn vriendin Stephanie moet vertellen. Als Stephanie het toch hoort, wordt ze woedend. Ze besluit af te spreken met Roberts baas, Nico Stenders. De twee brengen samen de nacht door op Nico's boot. Robert ziet in dat Stephanie alleen op zijn geld uit was. Hij keert met hangende pootjes bij Laura terug, maar zij is een affaire met Daniël begonnen die ze voor Robert graag beëindigt. Kort daarop vertrekt ze zwanger van Lotje met Robert naar de Verenigde Staten, waar hij een baan heeft geaccepteerd.

Huwelijk met Robert[]

In seizoen 2 gaat Arnie op bezoek bij zijn ouders. Het blijkt dat hun huwelijk nog steeds niet erg stabiel is (i.e. Robert zet nog steeds de bloemetjes buiten). Later in het seizoen keert Laura terug naar Nederland zonder Lotje, die volgens het Amerikaans recht aan Robert is toegewezen. Later vertrekt Laura opnieuw naar Amerika en komt enige tijd later met Lotje terug in seizoen 3. In deze periode begint ze een verhouding met Jef Alberts, die eindigt nadat Robert door Arnie naar Nederland wordt gehaald en terugkeert. Onder andere de dood van Lotje zorgt ervoor dat Robert en zij zich weer met elkaar verzoenen. In seizoen 4 trouwen ze opnieuw.

Dit huwelijk blijft ups en downs kennen. Zo krijgt Robert een verhouding met zijn ex-schoondochter Linda Dekker, iets wat Laura haar zelfbeheersing doet verliezen, waardoor ze Robert door een passpiegel duwt. Overladen met schuldgevoel wijkt ze niet van Roberts zijde, totdat ze wordt opgevangen door Roberts arts Tessel van Benthem, met wie ze een affaire krijgt. Enige tijd later stabiliseert de situatie tussen Robert en Laura weer, totdat Laura valt voor de charmes van Stan. Arnies vermissing brengt hen weer bij elkaar, en ondertussen hebben ze Julian Verduyn als pleegkind geadopteerd. Robert heeft daarna op zijn beurt een affaire met Mira Kramers. Hoewel de verhouding op niets uitloopt, besluit Laura Robert te verlaten en in Amerika als advocaat te gaan werken. Wanneer Robert is neergeschoten, gaat Julian haar halen. Ze keert terug met Pete Jenssen, die zich uitgeeft voor John Alberts. Robert en Laura komen voor de zoveelste keer bij elkaar (zelfs Bowien die Robert verleidt, doet het huwelijk nog niet knappen), maar nadat Laura Robert ervan verdenkt vreemd te gaan met Mathilde, begint ze een verhouding met Philip van Alphen. Op dat moment is haar huwelijk met Robert voorgoed voorbij.

Philip van Alphen (1999-2000)[]

Philip van Alphen is een collega-advocaat van Laura, die haar eerst alleen maar avances maakt. Als later blijkt dat Robert is vreemdgegaan met Bowien Galema, besluit Laura definitief van Robert te scheiden. Korte tijd later trekt Philip bij Laura in. Robert is woedend en saboteert de remmen van Philips auto, zodat Philip zich bijna doodrijdt. Mary Verstraete vraagt aan Laura of zij Robert aan een alibi wil helpen, maar besluit tevens dat ze persoonlijk nooit meer iets met haar ex-man te maken wil hebben en kiest definitief voor Philip. Ook deze relatie loopt echter al gauw op de klippen. Philip raakt door Laura zwaargewond aan zijn hoofd en ligt wekenlang in coma. Laura is bang dat Philip zal sterven en om al haar sporen uit te wissen, vermoordt ze eerst samen met Cleo de Wolf de enige mogelijke getuige, Mary. Cleo voerde de daad uit, maar Laura hielp haar te drogeren en is daarom medeplichtig. Wanneer Philip later enigszins is hersteld, chanteert hij Laura eerst door te dreigen haar aan te klagen wegens poging tot moord. Als Philip even later voor korte tijd naar het buitenland vertrekt, breekt Laura in in de gemeentecomputer van Meerdijk, waar ze al zijn persoonlijke gegevens uitwist.

Inkeer[]

Hierna beleeft Laura een losbandige periode met Cleo de Wolf. Nadat Cleo voor Ludo is gaan werken, komt ze tot inkeer en geeft ze zichzelf aan voor wat ze Mary en Philip heeft aangedaan. De politie gelooft haar uiteindelijk, maar kan niets bewijzen en geeft haar daarom slechts huisarrest met een enkelband. Sinds die tijd heeft Laura geen grote eigen verhaallijnen meer gehad, maar was haar huis een onderkomen voor haar vrienden.

Sil[]

Laura krijgt een verhouding met Dennis Tuinman, die later haar biologische zoon blijkt te zijn. Uit een onenightstand met Robert wordt Sil geboren.

René Meijer (2008-2009)[]

De dochter van Laura's goede vriendin Janine Elschot, Nina Sanders, wordt verkracht door psychopaat René Meijer. Janine is tot alles in staat en gaat de confrontatie aan in hotel De Rozenboom. Barbara, Dorothea en Laura controleren de hotelkamers. Op een gegeven moment zijn ze bij de juiste kamer. Ze betrappen René wanneer hij Janine probeert aan te randen. René laat zich niet zo gemakkelijk het hotel uitzetten en er ontstaat een gevecht tussen de vier vrouwen. Eén voor één probeert René de vrouwen aan te randen, met name haar vriendin Dorothea Grantsaan die gewurgd wordt. Totdat Laura hem een duw geeft. René valt met zijn hoofd op de hoek van de tafel. Barbara controleert vlug de hartslag en vermoedt dat hij dood is.

De vier vrouwen raken in paniek. Laura en Dorothea vinden dat ze dit bij de politie moeten melden. Janine is het hier niet mee eens. Uiteindelijk besluiten ze dat ze René gaan begraven in de tuin van De Rozenboom. Uiteindelijk blijkt René nog te leven en vermoordt hij Dorothea. René wil wraak op alle drie de vrouwen. Bij een poging Janine aan te randen, wordt hij echter doodgeschoten door Jack van Houten.

Rutger Goedhart[]

Als er een nieuwe man in de Rozenboom verschijnt die verliefd wordt op Laura is het meteen een stel. Ze willen gaan trouwen. Rutger heeft Eepasa, een bedrijf dat door bomen kappen geld uitkeert. Maar in werkelijkheid steekt Rutger dit allemaal in zijn eigen zak. Bijna heel Meerdijk heeft erin geïnvesteerd. Dan wordt duidelijk dat Rutger alles oplicht. Laura gaat naar het nieuw gebouwde huis toe en probeert Rutger aan te vallen met een Lantaarn. Daarom wordt Laura er korte tijd van verdacht Rutger te hebben vermoord. In werkelijkheid heeft Sil Selmhorst, de zoon van Laura, Rutger vermoord. Na een aantal weken wordt dit duidelijk en Laura is verbaasd.

Familiebetrekkingen[]

Liefdesinteresses[]

  • Robert Alberts (1973-1992, 1993-1998, 2003)
  • Daniel Daniel (1991)
  • Jef Alberts (1993, 2015)
  • Tessel van Benthum (1994)
  • Stan Nijholt (1995)
  • Robert Alberts (1998-2000)
  • Philip van Alphen (2000)
  • Victor Donker (2001-2002)
  • Dennis Alberts (2002-2004)
  • Guus Tuinman (2005)
  • Rutger Goedhart (2010)
  • Stanley Mauricius (2018)
Advertisement